Wpływ aktywności fizycznej

FAKTY z WE DWOJE.PL:

„Aktywność fizyczna nie tylko zapewnia nam dobrą kondycję i wytrzymałość oraz pomaga w utrzymaniu szczupłej sylwetki. Ma również ogromny wpływ na funkcjonowanie naszego mózgu oraz nasze samopoczucie.

Wysiłek fizyczny oraz odpowiednio dobrane ćwiczenia pomagają dotlenić mózg, powodują wzrost ilości czerwonych krwinek we krwi, dokarmiają i dotleniają komórki oraz usprawniają wydalanie toksyn. Dzięki poprawie krążenia, uregulowaniu ciśnienia krwi i usprawnieniu oddychania, nie tylko unikniemy wielu chorób, ale będziemy też mogli się cieszyć pełną sprawnością umysłową do późnej starości.

Badania londyńskich naukowców wykazały, że 25-minutowy aerobik ma wpływ na wynik testu na kreatywność wykonanego po ćwiczeniach. Intensywne ćwiczenia wydolnościowe poprawiają ukrwienie mózgu nawet o 25%, co poprawia koncentrację i pamięć krótkotrwałą.

Ćwiczenia pomagają również w trudnościach z zasypianiem. Wysiłek fizyczny w godzinach porannych lub popołudniowych skraca czas zasypiania i pogłębia sen. Odradza się jednak ćwiczenie wieczorem, gdyż nadto pobudza to organizm.

Aktywność fizyczna pomaga też w leczeniu depresji i zmian nastroju. Już po 20 minutach ćwiczeń organizm zaczyna produkować endorfiny zwane hormonami szczęścia, które z krwią dostają się do mózgu. Ma to efekt antydepresyjny oraz obniża poziom stresu. Badania wykazały, że depresja ustąpiła u 40% chorych, którzy spacerowali 3 godziny tygodniowo (podczas gdy w grupie kontrolnej odsetek ten wynosił 10%, a u osób spacerujących 80 minut 25%).(…)

Ćwiczenia fizyczne od najmłodszych lat pomagają kształtować nowe połączenia nerwowe w mózgu. Np. raczkujące dzieci poprzez naprzemienne ruchy rąk i nóg tworzą połączenia pomiędzy obiema półkulami mózgowymi (to tłumaczy m.in. dlaczego dzieci, które pomijają ten etap często mają większe problemy w nauce).”

(autor: Sebastian Karwala & Magdalena Prus, http://www.we-dwoje.pl/umysl;w;ruchu,artykul,4884.html)

PSYCHOLOGIA.APL.PL

„Kanadyjscy naukowcy – po przebadaniu 20 ochotników – udowodnili, że wysiłek fizyczny pobudza do pracy szare komórki. Okazało się, że gdy badani wyszli z siłowni, procesy myślowe przebiegały u nich szybciej niż przed rozpoczęciem ćwiczeń.

W testach sprawdzających zdolność abstrakcyjnego myślenia również osiągali lepsze wyniki. Ich decyzje były szybsze i trafniejsze, niż te podejmowane po dłuższym leniuchowaniu.

Jeśli czeka nas więc ciężki wysiłek umysłowy, warto przedtem trochę poćwiczyć, lecz tylko czysto sportowo a nie np. sprzątając mieszkanie. Uczeni z Glasgow udowodnili bowiem, że prace domowe nie tylko pogarszają humor, ale i osłabiają zdolność koncentracji”

(pobrano ze strony: http://www.psychologia.apl.pl)